Saturday, 10 September 2016

Gratis patroon warme sjaal met Cygnet Superwash DK - deel 1 voorbereiding

Het blijft een beetje raar, een patroon van een herfst-wintersjaal plaatsen terwijl het buiten tegen de dertig graden is. In september ....!
Maar toch wilde ik niet langer wachten. Ik heb besloten om het patroon in drie delen te plaatsen. Het eerste deel bevat wat algemene zaken zoals kleuropties, wat heb je nodig en dergelijke. Zo kun je vast op zoek gaan naar het garen van jouw smaak.
Deel twee komt over een week en bevat de eerste toeren van de sjaal en in het derde deel komen de resterende toeren en de afsluiting. Ik heb met veel plezier aan deze sjaal gehaakt en het was ook een redelijk snel project, na wat gepuzzel en gereken met steken. 'k Heb zelfs franjes gemaakt, iets wat ik normaliter niet doe, ik ben niet zo van de franjes. Maar dit keer mocht het :-).
In ieder geval, ik hoop dat je met net zoveel plezier aan deze sjaal haakt als dat ik heb gedaan!
Willem houdt toezicht ...


Deel 1

Het patroon is geschikt voor een wat gevorderde haakster, je bent bekent met stokjes, vasten, halve vasten, reliëfstokjes, V-steken. Wel heb ik mijn best gedaan het patroon zó op te schrijven dat een beginner er ook mee aan de slag kan. Op YouTube staan handige filmpjes hoe je bijv. een reliëfstokje haakt.

De sjaal meet na het blocken 25 x 175 centimeter, exclusief de franjes.

De voorbereiding
Wat heb je nodig:
* Haaknaalden 4mm en 5 mm.
* Cygnet Superwash DK, 2 bollen van elke kleur:
- Navy - Blueberry - Denim - Lavender - Cream -
Dit garen is verkrijgbaar in mijn eigen webwinkel, Cronelia. Op een bol van 50 gram Cygnet Superwash zit 104 meter en het garen bestaat uit 100% Pure Wool. Uiteraard kun je ook kiezen voor ander garen. Kies je bijvoorbeeld voor Cygnet DK, een 100% acrylgaren, dan heb je aan één bol per kleur genoeg.
* Schaar
* Stopnaald of maasnaald (heeft stompe punt)
* Stekenmarkeerders

Omdat er met verschillende steken wordt gewerkt heb je soms na een toer meer of minder steken dan in de vorige toer. Dit wordt in het patroon beschreven.

Elke kleur wordt in vijf toeren gehaakt.

Hier volgen nog wat andere kleuropties in Cygnet Superwash DK, Cygnet Aran en in Cygnet Chunky/Cygnet Chunky Grousemoor (dat is een dikker garen):



Mocht je vragen hebben, aarzel dan niet om contact met me op te nemen!

Over een week deel 2 ...


No comments:

Post a Comment