Friday, 2 September 2016

Haakcomplimenten


Toen ik begon met haken was één van de eerste dingen die ik haakte een deken. Het werd  de Crochet Along-deken, onder haaksters wel bekend.
Crochet Along staat voor 'Haak Maar Aan', oftewel samen haken. Elke week, en soms elke twee of drie weken, wordt er een deel van een patroon gepubliceerd, vaak een deken, en iedereen kan dan meehaken. Aan het eind van de rit heb je dan een mooie deken. Overigens bestaan er ook KAL's -Knitting ALong- samen breien, dus.
Het afgelopen jaar heb ik ook (een beetje) meegedaan aan zo'n KAL, omdat ik van mijn in-mijn-kindertijd-opgelopen-breitrauma wilde afkomen en wilde leren breien. Ik deed mee aan de Martin Story-KAL van Rowan Yarns, een deken met gebreide lapjes.Ik heb zowel wat lapjes gebreid van de 2014 als de 2016 KAL. De firma G. Brouwer heeft de KAL vertaald in het Nederlands. Ik vind het nog steeds een wonder dat het me is gelukt, dat breitrauma zat nl. echt heel diep ...
Superleuk om te doen, deze KAL's, en ik heb inmiddels al een mand vol gebreide lapjes! Ik geloof dat slechts één daarvan foutloos is, maar een kniesoor die daar op let. En als je onder die deken ligt, zie je dat toch niet ... Ik moet die lapjes trouwens nog aan elkaar naaien, bedenk ik me nu.

Maar goed, terug naar het haken. Na mijn eerste granny square, dat vijf hoeken had, werd het tijd voor een deken. Ik had op internet al de Not-your-average-blanket gezien en die vond ik prachtig! Gelukkig werd die deken vertaald door Jolanda en Tertia en ik besloot mee te doen. Nu heb ik het geduld van een dood konijn, dus ik wilde sneller en ik besloot niet te wachten op de wekelijkse vertaling en volgde het patroon van de Engelse blog. Na vier maanden was mijn deken af. Niet helemaal recht aan de zijkanten, hier en daar wat fouten, en met wat extra toegevoegde toeren en steken. Ik heb vreselijke ruzie gehad met het Catherine Wheel, dus die steek is gesneuveld, maar verder zitten alle steken erin. Geloof ik. Mijn eerste gehaakte deken!

Inmiddels ben ik een aantal dekens verder en heb ik er zelfs een aantal verkocht. Wat ik met haken wel kan/durf en met breien (nog) niet, is het ontwerpen van patronen. Zo heb ik onder meer een mandala bedacht en gehaakt en deze als gratis download in mijn webwinkel gezet. Het patroon is tot mijn grote plezier al vele malen gedownload. Het is geen moeilijk patroon, denk ik, en je haakt hem in een paar uurtjes af.
Gisteren kwam ik er op Instagram achter dat een bekende haak-ster mijn mandala ook heeft gehaakt: Tertia! Echt, ik voel me echt zó gevleid! En ze heeft er op haar blog over geschreven.
Dank, dank dank, aan Tertia, en al die andere haak-sterren, die de moeite en tijd hebben genomen om mijn patronen te haken. Ik blijf dat echt heel bijzonder vinden.


 xxx





1 comment:

  1. Hahaha wat een leuk (en lief) blogje....ik was op zoek naar een Nederlandstalig patroon voor een doile/mandala en stuitte op je website en patroon. Erg leuk en makkelijk om te haken met een mooi resultaat!! Bedankt voor het patroon. Lieve Groetjes Tertia

    ReplyDelete