Friday, 21 October 2016

Autumn colours * * * Herfstkleuren

Een week of wat geleden stelde ik een alternatief haakpakket samen voor mensen die de Lossen & Vasten CAL van Joke ter Veldhuis* wilden gaan haken, maar met andere kleuren. Ik besloot kleuren te kiezen waar ik zelf erg warm van word: Maple, Harvest, Fern en Heather onder andere. Herfstkleuren.
A week ago I composed a yarn pack for the Dutch CAL "Lossen & Vasten"* by Joke ter Veldhuis. She designed this CAL, but I wanted to use alternative colours, colours that make my heart jump, like Maple, Harvest and Heather. Autumn colours.
Echte herfsttinten. Maar de CAL meehaken, dat besloot ik toch niet te doen. Niet omdat het patroon niet mooi is, in tegendeel, Joke heeft een prachtige deken ontworpen, maar ik ontwerp mijn dekens liever zelf. Ik had al iets in mijn hoofd, in mijn gedachten lag de deken ook al op de bank, maar nu moest ik het nog uitvoeren. Proper Autumn-ish colours. In the end I decided not to participate in the CAL, not because the blanket is not pretty, it really is a lovely blanket, but because I like to design my own blankets. I already had a design in my creative mind, all I had tot do was to chrochet it. And I already saw it spread out on the sofa.
Ik begon met de kleur Maple, een prachtig gemĂȘleerde bruine tint. Niet iedereen houdt van bruin, maar ik vind het mooi. Zeker in combinatie met zacht roze en lichtblauw. Het nadeel van bruin is dat het 's avonds slecht te zien is. Toch wilde ik zondagavond gaan beginnen aan de deken. Want wat in mijn kop zit ..... I started with Maple, a beautiful blended brownish shade. Not everyone likes brown, but I like it. Especially in combination with soft pink and light blue. The only thing about brown is, that you can hardly see the stitches at night. But anyway, I just had to start my blanket on Sunday night. 'Cause what's in my head....
De eerste toer was niet moeilijk, eerst een ketting lossen, en vervolgens een rij stokjes. De tweede toer zou het patroon worden dat ik in mijn hoofd had. Ik heb het drie keer uitgehaald, want steeds bedacht ik weer wat anders. Na die derde keer was ik tevreden en kon het echte haken gaan beginnen. Tomeloos doorhaken om met de woorden van Saskia Laan te spreken. ;-) Ik haak ook graag tomeloos door, al vind ik een patroon met meer uitdaging op zijn tijd ook leuk. Meestal gaat het dan om een granny square. The first row wasn't hard to make, first a long chain, then a row of trebbles (US: double crochet). The second row was the pattern I had in my head. It took me three attempts before I was happy with the result.
En toen ... toen was ik niet meer tevreden. Niks mis met het patroon, maar met dit garen duurde het me te lang. Uithalen dus, er zat niets anders op en te gaan voor Plan B, een ander patroon.
And then ... I wasn't happy with the result.The pattern was okay, but it would take me forever to finish this blanket with this yarn. Unravel the whole lot was the only wise thing to do, and to start with Plan B, with another pattern.
The first rows.
Ja, nu gaat het beter. Nu heb ik met deze deken absoluut geen haast, het wordt een tussendoor-project. Wordt vervolgd ... Yep, this is much better. Now, I am in no rush to finish this project. I only work on it when I feel like it.To be continued ...



*Het copyright van dit patroon ligt bij Joke ter Veldhuis.

No comments:

Post a Comment