Tuesday, 20 December 2016

De kookworkshop

Pasgeleden heeft K via zijn werk een kookworkshop gewonnen. Als er íéts in het leven is dat ik probeer te vermijden dan is het koken. Er bestaat toch brood? Bakken, daarentegen, vind ik dan weer wél leuk: koekjes, cake, appelwalnotentaart. Maar goed, afgelopen maandagmiddag gingen we dus op weg naar Hoofddorp, naar het Inspiratiehuis2020. Van dat woord alleen al word ik een beetje giechelig. Maar ... ik moet bekennen, 't is een mooi gebouw. We werden ontvangen door een gastheer en door chefkok Andy McDonald van 24Kitchen, een vrolijke vent die ons voorzag van een cappuccino. Er waren slechts vier stellen, dus we waren met een mooie overzichtelijk groepje. Na een rondleiding, waarin we super de luxe keukenapparatuur te zien kregen met heel veel knopjes, glimmend staal en moderne snufjes (vooral de mannen in het groepje gingen hier spontaan van huppelen), gingen we naar de keuken. Eerst een glaasje drinken, toen schort om en hup aan de slag, met behulp van de chef. Vlees eet ik niet, dus een ander mocht zich op de kippenboutjes, oftewel de chicken tikka & raïta storten.
Weer een ander stel bereidde een salade van gestoomde groenten met Thaise pindadressing en krokante rijstnoedels. Nomnom ... Ik waande me weer even in Indonesië, daar aten we soortgelijk spul.

En ook werd er nog roergebakken inktvis met bleekselderij, paprika, oestersaus en Thaise basilicum gemaakt, echt superlekker. Het recept was officieel met inktvis, maar die was er gelukkig uitgelaten. Ik eet niks waar zuignappen opzitten.

Ik zorgde er natuurlijk wel voor dat ik samen met K het dessert mocht maken. We maakten een grote ovenschaal apple upside-down cake, een soort tarte tartin. En dan met heul veul calorieën.
Deze portie was bedoeld voor zestien personen, maar we waren maar met zijn tienen en Al-LES ging op. Stelletje vre....
De dames kregen na afloop nog een blikje olijfolie met een smaakje (de mijne bevat basilicum), leuk, en toen was het uitbuiken in de auto.


* Alle recepten, die wij meekregen, zijn overigens ook hier te vinden.
** Sorry voor de donkere foto's, ik kreeg ze niet beter.
*** En voor mijn verjaardag wil ik zo'n keukenmachine.

No comments:

Post a Comment