Saturday, 24 December 2016

Mijn eerste kabelbreiseltje en … een breipatroon!



Behalve fair isle-breien wilde ik nog iets leren: kabels breien. Ik vind kabels prachtig, vooral bij stoere truien. Zo’n kabeltrui breien staat ook nog op mijn verlanglijstje, maar dat kan nog wel even duren voor ik me daar aan waag. Nu heb ik pas het boek "Kabels breien" van Lynne Watterson gekocht. Ik had het al eerder aangeschaft, maar helaas ontbraken in mijn editie de symbolen op de pagina’s 140 en 141, en die symbolen heb ik echt nodig.
Ik ben visueel type. Dus boek ging weer retour. 😒 Toch heb ik het boek opnieuw besteld en heb ik via wat gegoogle de uitleg van de symbolen kunnen traceren, wel in het Engels maar da’s geen probleem. Ik begon met een simpele kabel en heb meteen het patroon wat aangepast, dat dan weer wel. 😏Het lapje moest een proeflapje worden, maar eigenlijk heb ik de pest aan proeflapjes -zó zonde van mijn tijd …- dat ik gewoon bleef doorbreien. In mijn hoofd had ik toen al een mokhoes in gedachten. Helaas bleek het lapje te breed. Uithalen dan maar? Echt niet!
Ta daaahhh ....
Gewoon stug doorbreien tot het lang genoeg was voor een pothoes, oftewel een hoes voor mijn breinaaldenpot (op zich is het al hilarisch dat ik überhaupt een breinaaldenpot héb ...). Wil je ook de pothoes maken? Voilà, hier is mijn patroon!
Wat heb je nodig:
1 bol byClaire nr.2 Softmix, kleur Ivory 326.
Breinaalden 5 mm.
Kabelnaald 5mm.
Stopnaald.
Schaar.
Afkortingen: re = recht, av = averecht, k6v = kabel 6 voor.
De steek k6v brei je zo: zet 3 steken op de kabelnaald en leg deze aan de voorkant van je werk, brei 3 steken van de gewone naald en dan de 3 steken van de kabelnaald.
Zet 24 steken op en brei 1 toer recht (deze toer heb ik extra toegevoegd). Wil je een ander formaat lap breien zet dan een meervoud van 10 steken op, plus 4 (dus 10 + 4, 20 + 4, 30 + 4, etc.).
Toer 1:
4 av, 6 re, 4 av, 6 re,4 av
Toer 2:
4 re, 6 av, 4 re,6 av, 4 re
Toer 3, de kabeltoer:
4 av, 6kv, 4 av, 6kv, 4 av
Toer 4:
Herhaal toer 2
Toer 5 t/m 8:
Herhaal toer 1 en 2 om en om
Toer 9:
Herhaal toer 3, de kabeltoer
Toer 10:
Herhaal toer 2
Toer 11 t/m/ 16:
Herhaal toer 1 en 2 om en om. Toer 1 t/m 16 is het hele patroon.

Herhaal nu toer 1 t/m 16 nog een keer.
Herhaal toer 1 t/m 12 nog een keer.
Brei nu 1 toer recht.
Kant af: brei 2 steken recht en haal de eerste steek over de andere heen. Brei weer 1 steek recht en haal de ene steek over de andere heen. Ga zo door tot je nog een steek over hebt en trek de draad er doorheen. Knip de draad niet te kort af.
Naai de hoes aan elkaar met de buitenkant van je werk naar je toe en werk de draadjes weg. Keer hem nu met de goede kant naar buiten en trek hem over een glazen pot. Je kunt ook een XL-soepblik gebruiken (dat je eerst verft).
Ik hoop dat het zo duidelijk is. En ik ga nu weer verder met haken. :-)

xxx

 

No comments:

Post a Comment